Hverdagen i Poppelhuset

Vi åbner tidligt – allerede klokken 6:30. Vi serverer morgenmad for de børn, som er sultne. For dem, der ikke har lyst til at spise, når de bliver afleveret, er der indrettet legezoner, så de stille og roligt kan komme i gang med dagen. Og de kan selvfølgelig også få noget morgenmad, når de bliver sultne. Det gælder både for vuggestuen og for børnehaven. Når klokken er omkring 8, fordeler vi os rundt på stuerne.

Start på dagen

Hos os holder vi ikke fast morgensamling, hverken i vuggestuen eller i børnehaven. Vi samles, når der er en anledning til det, og når det giver mening. Det kan for eksempel være, hvis der starter et nyt barn i gruppen. Så lægger vi vægt på, at vi alle ser hinanden i øjnene og får sagt velkommen på en god måde. Vi holder også samling, når vi sammen med storegruppen skal planlægge deres afslutningsfest, eller når vi kommer tilbage fra sommerferie.

Fokuspunkter i løbet af dagen

Vores hverdag er ikke præget af regler og meget faste rammer. Vi tager udgangspunkt i, hvad der er behov for i den enkelte børnegruppe og for det enkelte barn. Det betyder, at der er frie rammer for, hvornår I afleverer jeres barn – medmindre selvfølgelig, at vi skal på tur og derfor ikke er i huset.

I vuggestuen er der brug for lidt færre forstyrrelser og lidt mere struktur, og derfor er rammerne for aflevering ikke helt så frie, som i børnehaven. Men alt det taler vi om, hvis I kommer til rundvisning eller får tilbudt en plads hos os.

Vores faste holdepunkt er frokosten. I vuggestuen spiser børnene kl. 10:30, i børnehaven kl. 11:15. Vi lægger vægt på, at alle sidder med ved bordet og deltager, men vi har ingen regler for, hvad børnene skal spise eller hvor meget.

Vi øver os på måltidet med alt, hvad det indebærer: hente mad, dække bord (i børnehaven med dug og rigtigt service), selv øse op, række fadene videre rundt, lytte når andre taler, selv turde at tale med. Frokosten er for os en rigtig god anledning til at dykke ned i alle disse ting. Frokosten er blot et eksempel på, at vi bruger små hverdagssituationer til stor pædagogik.

Børnene bliver også tilbudt mad både om formiddagen og om eftermiddagen, men på en måde, så det ikke forstyrrer deres leg. Børnene får tilbudt mad, og kan komme hen og spise, når det passer ind i det, de nu er i gang med. Vi synes, det er vigtigt ikke at forstyrre børnene fordybelse.

Aktiviteter og ture

De aktiviteter, vi har i løbet af dagen, er tilpasset børnene. Når vi arbejder med for eksempel science i børnehaven, går vi nysgerrigt til værks, for hvor meget er en kilometer egentlig? Hvor mange børn skal ligge på række, før man har en kilometer? Og hvor meget er en centimeter så? I vuggestuen går vi til temaet science ved at bruge vores sanser: Hvordan føles det, når noget er vådt? Tørt? Varmt? Koldt?

Nogle gange tager vi på ture, men vi tager ikke langt væk. En tur for os kan i nemlig også være en tur på legepladsen, hvor vi prøver at se på den med nye nysgerrige øjne og går på opdagelse på den på nye måder. Men vi bruger også lokalområdet, når vi kører på tur i vores Christianiacykler. Så kører vi for eksempel til Amager Strandpark eller til naturværkstedet ved Kløvermarken.