Samarbejde i Klynge H

Samarbejde på tværs

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og Poppelhuset er en del af Klynge H på Amager, som består af syv institutioner.

I Klynge H har vi et tæt samarbejde, hvor vi inspirerer hinanden. Det gør vi blandt andet gennem et unikt lederfællesskab, hvor vi følger med i hinandens praksis og hjælper hinanden, hvis der er behov for det. På den måde skaber vi gode rammer for et meningsfuldt arbejdsliv for vores medarbejdere. Vi ved nemlig, at når de voksne trives, så giver de meget mere til dem, vi er her for – nemlig børnene.

I dagligdagen henter vi inspiration og ny viden i de netværk, vi har på tværs af vores syv institutioner. Vi har blandt andet sprogansvarlige i alle institutioner, som er en del af et fælles sprognetværk, som både deler erfaringer og sammen holder sig opdateret på, hvad der rører sig på området, så vi kan imødekomme børnenes individuelle sprogudvikling.

Omsorg og tryghed

I Klynge H er omsorg en bærende værdi. Alle børn skal opleve en tryg hverdag, hvor de mødes af omsorgsfulde voksne. Vi ved, at omsorg er centralt for, at børnene trygt kan gå ud i verden, udforske den og udvikle sig.

Omsorg kan komme til udtryk på mange måder. Det kan blandt andet være i samtalen med et barn, for eksempel ved at tage sig tid til at lytte og vise barnet, at man er ægte interesseret med øjenkontakt eller stemmeleje. Det kan også være, når børnene skal sige farvel til deres forældre, når de bliver afleveret. Måske er der brug for en at holde i hånden og en voksen, hvis ro kan smitte af på barnet.

Leg og læring

I alle vores institutioner arbejder vi med det, vi i daglig tale kalder inkluderende læringsmiljøer. Det betyder, at vi skal skabe de bedste rammer for, at alle børn bliver set og anerkendt som de unikke mennesker, de er, og føler sig som en del af fællesskabet.

Vi skaber inkluderende læringsmiljøer blandt andet ved at give god plads til børnenes leg, fordi leg er en vigtig del af deres udvikling. Vi understøtter de enkelte børn i at have gode relationer med andre børn, og hvis der er børn, der ikke ”er med”, er det de voksne, der hjælper dem ind i legen og fællesskabet på en god måde.

For at give børnene mulighed for at fordybe sig i legen, giver vi dem mulighed for at finde ind i mindre legezoner, hvor det er tydeligt, hvilken leg der lægges op til, og hvor der er mere ro omkring legen. Fordi vi arbejder sådan i alle syv institutioner, giver det os mulighed for at inspirere hinanden til at bruge de fysiske rammer på nye måder.

Natur og science

Vi er så heldige, at alle vores institutioner har naturen lige uden for døren. De ligger nemlig tæt på Amager Strand, og vores udflytterbørnehave holder til i Kongelundsskoven. Det gør det nemt for os at komme ud af vores huse og fordybe os i natur og udeliv.

Når vi er ude, undersøger vi alt fra spændende dyr og flotte planter til følelsen af vand, sand og jord. Sammen er vi nysgerrige på det, vi møder, og vi følger op på det, når vi kommer hjem igen ved at læse i en bog, studere på nettet og tale med hinanden om, hvad det mon er, vi har fundet, og hvorfor det ser ud, som det gør. Således kombinerer vi leg og læring på fornemmeste vis. Vi har hele tiden fokus på at blive endnu bedre til at bruge naturen som et naturligt læringsrum i klyngens institutioner.

Lige muligheder for alle børn

I Klynge H er det vigtigt for os, at alle børn har lige muligheder, og derfor sørger vi hele tiden for at udvikle os og være opdaterede på nyeste viden, så vi kan skabe højkvalitetsdagtilbud.

Vi hilser de pædagogiske læreplaner velkommen, fordi de er et godt værktøj til at sikre, at børnene udvikler sig på alle områder. Og for at lykkes med alt dette har vi brug for en god og løbende forældredialog, så vi sammen kan løfte de bedste udviklingsbetingelser for børnene.

De øvrige institutioner i klyngen er Burlunden, Sandslottet, Rosa, Hundredemeterskoven, Himmelblå og Havkatten.