Forældresamarbejde

I Poppelhuset har vi et stort fokus på det gode forældresamarbejde. Det gode børneliv sker nemlig i samarbejde mellem hjemmet og institutionen, og vi har meget bedre forudsætninger for at skabe trivsel, tryghed og udvikling hos hvert barn, hvis forældre og personale taler sammen om alt det, som fylder og rører sig i barnets liv – både derhjemme og her hos os.

Den daglige dialog

De mange små udvekslinger af information og historier, der sker, når I afleverer og henter her i Poppelhuset, er noget, vi prioriterer højt. Det gør vi både, så I kan få et godt indblik i, hvordan jeres barn har det i hverdagen her hos os – om det har fået en ny ven, lært noget sejt eller sagt noget særligt vittigt. Men også fordi, den viden I har om jeres barn er alfa omega for, at vi kan forstå, hvorfor barnet siger og reagerer, som det gør.

Derfor er det vigtigt, at I altid informerer os, hvis det er noget, som fylder i jeres barns liv – eksempelvis hvis jeres barn skal til læge senere på dagen, hvis det har sovet dårligt, hvis nogen i familien er syge eller yndlingsbamsen er blevet væk. Med den viden kan vi meget bedre hjælpe og trøste barnet.

Aula

Udover den daglige dialog bruger vi Aula til at kommunikere. Hver uge sender alle stuerne en besked ud, hvor de fortæller om, hvad der er sket i ugen, der er gået, og hvad vi har planer om at lave i næste uge. På den måde ved I forældre, hvilke aktiviteter vi har fokus på, og I kan tale med jeres børn om de ting, vi har lavet, og støtte op om børnenes udvikling ved eksempelvis at læse bøger derhjemme, når vi har særligt fokus på sprog på stuen.

Hvis I skal i kontakt med os eller give en besked, så foretrækker vi, at I sender en sms eller ringer til enten vores pædagogiske leder eller en af afdelingerne i stedet for at skrive på Aula. Find vores kontaktoplysninger her.

Samtaler og forældremøde

Vi har tre faste samtaler ved de overgange, der er i jeres barns tid her i Poppelhuset. Første samtale er en indkøringssamtale, når jeres barn skal starte hos os. Dernæst har vi en samtale, når jeres barn skal skifte fra vuggestuen til børnehaven. Den sidste samtale har vi, når jeres barn kommer i skolegruppen og skal klædes på til at starte på fritidshjem og i skole.

Derudover er der altid mulighed for, at vi kan holde en samtale, hvis der er noget særligt omkring jeres barns trivsel eller udvikling, vi skal tale om.

En gang om året har vi et fælles forældremøde. Her fortæller vi først om, hvad der rører sig i hele huset, og vi gennemgår vores seneste tilsyn. Dernæst fordeler vi os ud på stuerne, og personalet fortæller mere om, hvad der sker på stuen.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for pædagogikken og de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Børnenes Poppelhus. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionerne og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle institutioner i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten fra Himmelblå bliver valgt mellem medlemmerne i vores forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse i de københavnske dagtilbud her.