Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

I Poppelhuset synes vi, at det er vigtigt, at børnene hele tiden bliver støttet i at udvikle sig og lære, og derfor ser vi det som en naturlig del af børnenes tid hos os, at de løbende bliver gjort parate til det næste skridt - det gælder både overgangen vuggestue til børnehave og igen fra børnehave til skole. Men når overgangen nærmer sig, har vi selvfølgelig et særligt fokus på at klæde børnene på til det nye, der skal ske.

Overgang til børnehave

Vi forsøger som regel at flytte flere børn fra vuggestuen til børnehaven samtidig. På den måde får børnene en tryggere start, og der er velkendte ansigter på deres nye stue. Omkring en måned før, at børnene skal skifte, begynder vi at komme på besøg i børnehaven. Her bliver børnene gået i møde af de voksne fra børnehaven, som hilser dem velkommen, så børnene får sat ansigt på de nye voksne.

Vi tager på flere besøg, så børnene når at vende sig deres nye stue, inden de endeligt skal flytte stue og får en ny garderobeplads. Alle børn har desuden en mappe med alt fra tegninger, udklip og billeder, som flytter med dem over på deres nye stue, og de kan præsentere for de nye voksne og legekammerater.

Overgang til skole

I september måned danner vi hvert år en skolegruppe med de børn, som skal starte i fritidshjem og skole det kommende år. Skolegruppen går på tværs af stuerne i børnehaven, og en fast dag om ugen mødes gruppen og laver aktiviteter, som er med til at klæde børnene på til deres kommende hverdag.

Der er mange ting, der fylder hos børnene, når skoletiden nærmer sig, og vi tager os god tid til at tale om det hele. Hvordan er en madpakke for eksempel, og hvad er der i den? Og kan det virkelig passe, at de store børn i skolegården slår? Derudover går vi ture i nærområdet for at se skolerne og fritidshjemmene og eksempelvis udforske, hvordan en skolegård egentlig ser ud.

Vi klæder børnene på til en hverdag med færre voksne, hvor de skal være mere selvhjulpne, kunne bede om hjælp og række hånden op for at sige noget. Derudover får børnene et socialt fællesskab i skolegruppen, så starten i fritidshjemmet bliver trygt og sammen med velkendte ansigter.